DE MORGEN

PETER T’JONCK IN “DE MORGEN”, 29. August 2007, BRÜSSEL ÜBER “WANDERLAND” IM KAIITHEATER
Erst sehen dann glauben
PIETER T’JONCK

Der Einfachheit halber nehmen wir an, daß das, was wir sehen, besteht und das, was unsichtbar scheint, nicht vorhanden ist. „Sehen und danach glauben, nie glauben, ohne zu sehen“ heisst es in einem alten Gassenhauer. Aber ist das wirklich so? Glauben wir nicht, bevor wir sehen? Das ist keine philosophische Spitzfindigkeit, sondern ein Thema, das uns jeden Tag betrifft. Die Welt ist vielleicht ein globales Dorf geworden, auf der Straße erleben wir das aber nicht im mindesten. In einem Dorf, hatte jeder und alles seinen Platz und Wert. In unserem globalen Dorf jedoch sind wir alle Fremde, die ständig Ort und Sprache wechseln.

Niemand kann in einer Welt leben, die nur aus “ Unbekannten „, egal ob Menschen oder Dingen, besteht. Daher entscheiden was wir als „normal“ betrachten und was nicht; wer dazugehört und wer nicht. Das ist praktisch, denn meistens fehlt die Zeit, um Situationen wirklich genau zu betrachten. Nur, damit hören wir auf, zuerst zu sehen und dann zu glauben. Wir glauben zuerst und sehen dann, am besten das, von dem wir auch glauben, dass es da ist. Alles andere wäre verdächtig. Wir alle leiden, aus einer Notwendigkeit heraus, unter leichter Paranoia…

Doch die kollektive Paranoia liegt nur selten auf der Hand, weil die meisten Menschen unserer Umgebung mehr oder weniger dasselbe denken. Sie sehen die gleichen TV- Sendungen, lesen Sie die gleichen Zeitungen. So werden ungeschriebene Gesetze geschaffen, wie eine Situation zu verstehen ist. Störende Zwischenfälle können jedoch nicht ausgeschlossen werden. Was ist, wenn jemand diese ungeschriebenen Regeln nicht kennt? Jemand, der wirklich fremd ist und nicht nur ein Tourist? Das untersucht die deutsche Performance-Künstlerin Katarina Romana Schröter in ihrem Film Wanderland, ein Projekt für DasArts in Amsterdam.
Der Titel bezieht sich auf Alice im Wunderland. Alice befindet sich in einer Welt, welche nach einer ganz anderen Logik aufgebaut ist als die ihre. Auf ähnliche Weise streift auch Schröter in Istanbul, Sofia und Budapest durch die Straßen. Oft tut sie kaum mehr als irgendwo stehen, auch wenn dieses „irgendwo“ ein sehr gefährlicher Ort sein kann, wie inmitten einer stark befahrenen Kreuzung. Gelegentlich imitiert sie auch einen verwirrten Passanten. Einmal schenkt sie einem Penner einen Blumenstrauß. Am meisten aber bewirkt sie, wenn sie gerade nichts tut.
Ihre Präsent erscheint ausreichend, um bei den anderen Menschen auf der Straße eine Neugier hervorzurufen. Die Menschen suchen unwillkürlich ihre Nähe, imitieren sie, sehen sie neugierig an, lassen sich auf ein Spiel mit ihr ein.
Wirklich erstaunlich an diesem Film ist, dass wir als Zuschauer die Ereignisse unwillkürlich so verstehen, als seien sie von einer ganz eigenen Logik erfüllt. Ein Paar Spatzen erscheinen plötzlich sehr wichtig, einfach nur weil diese Frau neben ihnen steht. Auch Filmbilder können wir offenbar nicht unbefangen betrachten.

Wanderland, aus der Serie Encountering the Cities, (*****), wird im Rahmen des Theaterfestivals Batard diese Woche kontinierlich im Kaiitheater gezeigt. www.kaaitheater.be

Eerst zien en dan geloven

Gemakshalve gaan we ervan uit dat wat we zien ook bestaat, en wat onzichtbaar is dus niet bestaat. ‘Eerst zien, en daarna geloven, nooit geloven zonder zien’, klonk het ooit in een meezinger. Maar is dat wel zo? Geloven we niet eerst vooraleer we zien? Dat is geen filosofische scherp- slijperij, maar een kwestie die ons elke dag aanbelangt. De wereld is dan misschien wel een dorp geworden, op straat ervaren we dat allerminst zo. Ooit had in een dorp alles en iedereen zijn vaste plaats en waarde. In ons werelddorp daarentegen zijn we alle- maal in zekere zin vreemdelingen, zo vaak veranderen we van plaats en taal. En de dingen, die wisselen als junk- bonds van de ene dag op de andere van waarde en betekenis.
Niemand kan echter leven in een wereld die enkel uit ‘onbekenden’, mensen of dingen, bestaat. Daarom bedenken we voor onszelf wat ‘nor- maal’ is en wat niet, wie erbij hoort en wie niet. Dat is best handig, want vaak ontbreekt de tijd om een concrete situatie nauwkeurig te interpreteren. Alleen, daarmee geldt niet langer dat je eerst ziet en dan gelooft. Je gelooft eerst en je ziet dan, namelijk wat je denkt dat er te zien moet zijn. Al het andere is verdacht. We lijden allemaal aan een lichte paranoia, uit nood- zaak…
Toch loopt die collectieve paranoia zelden uit de hand omdat de meeste mensen er ongeveer dezelfde denk- beelden op nahouden over hoe het er aan toe hoort te gaan. We kijken immers allemaal naar dezelfde tv-zen- ders, lezen dezelfde kranten, delen een stukje stad. Zo ontstaan vele onge- schreven regels over hoe een situatie te begrijpen valt. Maar incidenten zijn niet uit te sluiten. Wat als iemand zich niet bewust is van die ongeschre- ven regels? Iemand die echt vreemd is en niet zomaar een toerist? Dat onderzocht de Duitse performance- kunstenares Katarina-Romana
Schröter in haar film Wanderland, een project voor Dasarts in Amsterdam. De titel verwijst naar Alice in Wonderland. Alice komt terecht in een wereld die aan een totaal andere logica beantwoordt dan de hare. Op dezelfde manier zwierf Schröter in Istanbul, Sofia en Budapest rond in de straten. Meestal deed ze nauwelijks meer dan ergens stilstaan, al was dat soms op een hinderlijke plaats zoals een kruispunt. Af en toe imiteerde ze ook een verbijsterde voorbijganger. Een keer gaf ze een straatschuimer een bosje bloemen. Maar meestal deed ze dus gewoon niets. Dat ze, door
Zelfs een stel mussen lijkt plots hoogst belangrijk, gewoon omdat deze vrouw er naast staat
haar gestalte en huidskleur afweek van de andere mensen in de straat bleek te volstaan om irritatie op te wekken. Mensen zochten toenadering, imiteerden onwillekeurig haar pas- sen, keken haar onderzoekend aan…
Het verbazende van de film van deze acties is echter dat je ook als toe- schouwer ervan onwillekeurig, en tegen beter weten in, de gebeurtenis- sen gaat interpreteren alsof ze aan één of andere logica beantwoordden. Zelfs een stel mussen lijkt plots hoogst belangrijk, gewoon omdat deze vrouw er naast staat. Ook film- beelden kunnen we blijkbaar niet onbevangen bekijken.
Wanderland, of Encountering the Cities, zoals de film eerst heette (*****), is doorlopend te zien op het Batardfestival, dat in het Kaaitheater loopt, tegelijk met het Theaterfestival. www.kaaitheater.be